Cum poți preveni accidentul vascular?

Accidentul vascular cerebral este de două tipuri: ischemic – atunci când irigarea cu sânge este blocată într-o anumită parte a creierului, iar acest lucru privează celulele creierului de oxigen și substanțe nutritive și  hemoragic, caracterizat prin fisurarea sau sângerarea vaselor de sânge de la nivelul creierului în țesuturile cerebrale din jur.

Pentru a preveni accidentul vascular poţi recurge la cunoscuta metodă –  F.A.S.T.:

 F  (Face=Față) – Roagă persoana aflată în cauză să zâmbească și fii atent la schimbările care pot apărea la nivelul feței: asimetrie, buza căzută pe o parte.

A (Arms=Brațe) – Roagă persoana aflată în cauză sa ridice simultan ambele brațe deasupra capului și observă dacă unul dintre ele rămâne mai jos decât celălalt.

S (Speech=Vorbire) – Roagă persoana respectivă sa repete o frază simplă și observă dacă întâmpină dificultăți de vorbire.

T (Time=Timp) –  Nu pierde timpul! Dacă remarci unul dintre semnele menționate mai sus, sună la numărul de urgență 112 și cere ajutor! Fiecare minut contează!

 

Cum putem preveni accidentul vascular cerebral prin stilul de viață?

  1. Dormiți suficient!

Somnul este unul dintre cele mai importante aspecte atunci când vine vorba de sănătate. Specialiștii recomandă un somn odihnitor de 7-8 ore pe noapte, pentru ca organismul să facă față eventualelor afecțiuni cu care se confruntă acesta.

 

  1. Controlați-vă tensiunea arterială!

O presiune ridicată a sângelui la apariția accidentului vascular cerebral poate duce la o rată mult mai mare de deces, dar și la invaliditate majoră. 60% dintre pacienții cu accident vascular au tensiunea arterială crescută, tocmai de aceea este indicat ca aceasta să fie ținută sub control (120 maxima cu 80 minima), poate chiar cu ajutorul unor suplimente alimentare.

 

  1. Faceți mișcare cel puțin 30 de minute în fiecare zi!

Mișcarea contribuie la pierderea greutății și scăderea tensiunii arteriale. De asmenea, conform unui studiu din 2012 s-a constatat că persoanele care au făcut 3 ore de mișcare pe săptămână au avut un risc mult mai mic de accident vascular cerebral, față de persoanele care nu au făcut deloc.

 

  1. Consumă alimente bogate în potasiu!

Conform cercetătorilor italieni de la Universitatea din Napoli, consumul de alimente bogate în potasiu  (salată verde, bananele sau cartofii etc.) reduce riscul de accident vascular cerebral sau de boli coronariene. În urma studiului s-a demonstrat că aportul ridicat de potasiu a fost asociat cu un risc mai mic cu 19% de accidente vasculare cerebrale și cu 8% în cazul bolilor coronariene.

 

  1. Învățați să gestionați perioadele aglomerate din viața dumneavoastră și stresul.

Stresul a devenit factorul de risc numărul 1 în apariția atacului cerebral.  Potrivit unui studiu francez publicat în 2013persoanele care se plâng de stresul cotidian prezintă un risc de două ori mai mare de a suferi un accident vascular, în comparaţie cu persoanele care nu se declară stresate. Este important să învățăm să gestionăm perioadele aglomerate din viața noastră și stresul prin activități de relaxare zilnice, măcar o jumătate de oră.

 

  1. Adoptați o dietă bogată în fructe și legume!

Conform unui studiu realizat în Suedia, o dietă bogată în antioxidanți reduce riscul factorilor care declanșează un accident vascular cerebral. Legumele și fructele au un conținut bogat de substanțe bioactive care luptă împotriva radicalilor liberi și care previn apariția stresului oxidativ, oferind o funcționare optimă organismului.

 

  1. Controlați-vă greutatea!

Odată cu apariția kilogramelor în plus, ne putem confrunta și cu diverse complicații precum hipertensiune arterială sau diabet zaharat, iar toate acestea pot duce la apariția accidentului vascular cerebral. Este foarte important pentru sănătatea organismului ca greutatea să fie menținută sub control – indicele de masă corporală (IMC) la 25.